سعید وصالی؛ سیدمحسن موسوی
چکیده
چکیده هدف از این پژوهش بررسی ابعاد شهروندی اجتماعی فعال و عوامل مؤثر بر آن در بین شهروندان هیجده سال و بالاتر استان یزد است. این پژوهش با روش پیمایش مقطعی انجام شد و دادههای آن با ابزار پرسشنامه جمعآوری شده است. حجم نمونه برابر 650 نفر برآورد شده و شیوه نمونهگیری، چندمرحلهای بوده؛ بهطوریکه پس از رعایت مراحل نمونهگیری، از چهار شهرستان ...
بیشتر
چکیده هدف از این پژوهش بررسی ابعاد شهروندی اجتماعی فعال و عوامل مؤثر بر آن در بین شهروندان هیجده سال و بالاتر استان یزد است. این پژوهش با روش پیمایش مقطعی انجام شد و دادههای آن با ابزار پرسشنامه جمعآوری شده است. حجم نمونه برابر 650 نفر برآورد شده و شیوه نمونهگیری، چندمرحلهای بوده؛ بهطوریکه پس از رعایت مراحل نمونهگیری، از چهار شهرستان یزد، تفت، بافق و بهاباد و از هر شهرستان یک شهر و دو روستا متناسب با حجم جمعیت هر کدام، افراد نمونه تخصیص یافتند. براساس نتایج حاصل از پیمایش، میانگین نمره شاخص گرایش به شهروندی اجتماعی فعال بر حسب طیف 1 تا 5 قسمتی برابر 45/3 است که از حد وسط طیف، کمی بالاتر است. میانگین نمرات گرایش به شهروندی اجتماعی فعال در بین زنان نسبت به مردان بهطور معناداری بالاتر است و با افزایش سطح تحصیلات، میزان گرایش به شهروندی اجتماعی فعال نیز افزایش مییابد. نتایج رگرسیون خطی ساده، تأثیر مثبت عوامل نگرش به نظام سیاسی، برخورداری از حقوق شهروندی، اعتماد اجتماعی، احساس امنیت اقتصادی، احساس اثربخشی اجتماعی را جداگانه بر میزان گرایش به شهروندی اجتماعی فعال مورد تأیید قرار داد اما چنانچه همه متغیرهای مستقل تحقیق وارد تحلیل رگرسیون گامبهگام شوند، نتایج نشان میدهد که متغیرهای اعتماد اجتماعی، اثربخشی اجتماعی، میزان تحصیلات و جنس در گام نهایی، صلاحیت حضور در مدل را پیدا میکنند. این چهار متغیر در مجموع 23 درصد از تغییرات گرایش به شهروندی اجتماعی فعال را تبیین میکنند. همچنین براساس نتایج بهدستآمده، متغیرهای نگرش به نظام سیاسی و برخورداری از حقوق شهروندی با حضور متغیرهای دیگر موجود در مدل، اثر خالص و معنادار خود را از دست میدهند اما اثرگذاری غیرمستقیم آنها نسبتاً بالاست.
سعید وصالی؛ امیر محمدیان خراسانی
دوره 5، شماره 20 ، آذر 1393، ، صفحه 69-92
چکیده
حکومتها برای راضی نگاه داشتن مردم در پی آن بودهاند تا دست حداقلهایی را برای آنها یا برای برخی از آنها فراهم کنند، اگر چه میزان دخالت حکومتها در این امر تفاوت میکرده است. این مطالعه به بررسی دیدگاههای رفاهی علی بن ابی طالب به عنوان کسی که حکومت داریاش سرمشق و الهام بخش ایرانیان است میپردازد. برای این منظور از روش تحلیل ...
بیشتر
حکومتها برای راضی نگاه داشتن مردم در پی آن بودهاند تا دست حداقلهایی را برای آنها یا برای برخی از آنها فراهم کنند، اگر چه میزان دخالت حکومتها در این امر تفاوت میکرده است. این مطالعه به بررسی دیدگاههای رفاهی علی بن ابی طالب به عنوان کسی که حکومت داریاش سرمشق و الهام بخش ایرانیان است میپردازد. برای این منظور از روش تحلیل محتوا استفاده گردیده است. تحلیل محتوای مضمونی کل نهجالبلاغه با مقوله رفاه و گزارش یافتهها به صورت جداول فراوانی و تحلیل یافتهها به صورت کیفی انجام شده است. زیر مقولههای رفاهی به دست آمده به صورت رفت و برگشتی میان چارچوب مفهومی و متن به صورت زیر به دست آمدند: 1. فقر و نیازمندی 2. صدقه و بخشش 3. علم و فراگیری 4. عدالت و مساوات 5. حق و باطل 6. مشورت 7. تعقل، خرد و تدبیر 8. قناعت و طمع 9. اتحاد، دوستی و اعتماد. مهمترین نتیجهگیری این بود که همراه با تاکید بر مفاهیم رفاهی ذکر شده در بالا، علی بن ابی طالب رفاه جامعه را بر مبنای نهادینه کردن ارزشهای اخلاقی، اجرای عدالت، ارتقای برابری و حمایت از حقوق و آزادیهای مردم بنا کرد.
سعید وصالی
چکیده
لازمه پیشرفت در جامعه شناسی درک پدیده های اجتماعی است. از این طریق می توان به تبیین علی مبادرت ورزید و برای پدیده اجتماعی عامل یا عواملی را مورد شناسایی قرار داد. روش تفهمی در فرایند استقرار عینیت سعی در کنکاش انگیزه های عامل دارد تا بدان وسیله، علل واقعی افعال آدمیان را باز شناسد. در این مسیر البته روش تفهمی با انگیزه های عامل سر و کار ...
بیشتر
لازمه پیشرفت در جامعه شناسی درک پدیده های اجتماعی است. از این طریق می توان به تبیین علی مبادرت ورزید و برای پدیده اجتماعی عامل یا عواملی را مورد شناسایی قرار داد. روش تفهمی در فرایند استقرار عینیت سعی در کنکاش انگیزه های عامل دارد تا بدان وسیله، علل واقعی افعال آدمیان را باز شناسد. در این مسیر البته روش تفهمی با انگیزه های عامل سر و کار دارد تا سرانجام به تفسیر علی برسد. بدین منظور، حتما باید پیش فرض وجود داشته باشد تا برخی دیدگاه ها برجسته شود و عینیت حاصل آید. کنش اجتماعی و تفهم تفسیری لزوما مورد تدقیق قرار می گیرند تا جایگاه آنها در فرایند پژوهش معلوم شود. از رهگذر درک معانی افعال، علوم اجتماعی و جامعه شناسی می توانند به قانون دست یابند و بدین ترتیب، راه آنها از علوم طبیعی جدا می شود.